Nu aveți încă un cont? Crează nou

Setări

FAQ

Este legal software-ul second-hand?

Da, este. Un client care a achiziționat software perpetuu pe piața UE/EEA poate (conform legislației UE) să transfere drepturile de proprietate asupra copiei de software achiziționate către altcineva. O astfel de activitate nu necesită niciun accept sau autorizație din partea proprietarului drepturilor de autor ale software-ului (de exemplu, Microsoft), deoarece drepturile de distribuție ale acestuia au fost epuizate la prima vânzare. Mai simplu spus, funcționează la fel ca atunci când cumpărați o carte – odată ce ați citit-o, o puteți vinde liber alcuiva. Iar vânzătorul inițial nu are dreptul să influențeze ce se va întâmpla în viitor cu o carte deja vândută. Cu software-ul este la fel – odată dezinstalat de pe dispozitivul proprietarului inițial, programul poate fi vândut altcuiva.

Pentru mai multe informații, citiți articolul nostru Contextul juridic al software-ului utilizat.

Cum puteți dovedi legalitatea produselor software second-hand?

Proprietatea legală a produselor software second-hand este dovedită prin documentația de însoțire pe care ar trebui să o primiți întotdeauna la cumpărare. Aceste documente conțin informații (cum ar fi originea software-ului, numărul contractului de licență, declarația de dezinstalare de la proprietarul (proprietarii) anterior(i) etc.) care dovedesc că au fost îndeplinite toate cerințele stabilite legal pentru transferul de proprietate asupra software-ului. Compania noastră furnizează întotdeauna toată documentația necesară, astfel încât puteți fi siguri că fiecare achiziție este lipsită de riscuri.

Am găsit același software la un preț mult mai mic. Care este diferența?

Există mulți vânzători de software second-hand care oferă chiar și cele mai recente versiuni ale produselor Microsoft la prețuri foarte mici. Problema este că ei vând doar chei de produs, nu și produsul în sine – este ca și cum ați cumpăra o cheie de la o casă în loc de casa în sine. Dacă ați cumpăra aceste chei de produs la 10 euro, v-ați expune compania la un risc semnificativ de amenzi uriașe (de exemplu, în timpul unui audit), deoarece o cheie de produs și o factură emisă de vânzător nu garantează legalitatea acestora și nici proprietatea dumneavoastră asupra software-ului care vă aparțin!

Noi, la Forscope, vindem numai produse care provin din surse de încredere și cu documente de proprietate complete, pregătite pentru audit.

Ce se întâmplă dacă producătorul de software interzice transferul licenței?

În cadrul UE, producătorii nu mai pot aplica politica "fără transfer". În trecut, aceștia obișnuiau să includă acest lucru în termenii și condițiile lor, dar de la decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene în cauza C-128/11 din 2012, nu mai pot bloca revânzarea de către clienți a produselor.

Iată câteva extrase importante din decizia CJUE referitoare la acest subiect:

„Un autor de programe pentru calculator nu se poate opune revânzării licențelor sale „de ocazie” [...]” 
„Dreptul exclusiv de distribuție a unei copii a unui program pentru calculator acoperită de o astfel de licență se epuizează la prima sa vânzare.” 
„Prin urmare, deși contractul de licență interzice o transmitere ulterioară, titularul dreptului nu se mai poate opune la revânzarea acestei copii.”

Pe baza hotărârii CJUE menționate mai sus, producătorii și-au ajustat termenii și condițiile pentru a reflecta această hotărâre. Iată un exemplu din Termeni și condiții pentru produsul Microsoft Windows Server 2022 (în limba engleză):

"Nicio dispoziție din prezentul contract nu interzice transferul de software în măsura permisă de legislația aplicabilă, în cazul în care dreptul de distribuție a fost epuizat."

Vor trece produsele dumneavoastră de un audit software?

Da, o vor face. În cazul în care are loc un audit la compania sau organizația dumneavoastră, sunteți obligat să dovediți că ați achiziționat produsele software în mod legal – prezentând documentația pe care ați primit-o la cumpărare. Deoarece compania noastră oferă documente complete de proprietate, precum și asistență pentru audit, dacă este necesar, nu există niciun motiv pentru care să întâmpinați probleme în timpul unui audit al produselor pe care le-ați achiziționat de la noi. Compania noastră a livrat mai mult de 700.000 de licențe software și nu am întâlnit niciodată un singur caz de decizie negativă în cadrul unui audit software al produselor pe care le furnizăm.

Ce software oferiți?

Oferim o selecție largă de produse Microsoft perpetue second-hand, dar și alte programe populare, cum ar fi produsele Autodesk (licențe pe viață). Produsele Microsoft pe care le vindem provin din canalul de licențiere de volum (comercial), astfel încât acestea sunt cele mai potrivite pentru companii și organizații. De asemenea, puteți solicita un software care nu se află în oferta noastră actuală și vom face tot posibilul să îl obținem pentru dumneavoastră.

De ce este licențierea în volum cea mai bună alegere pentru afacerea mea?

Produsele de volum oferă licențe rapide și ușoare pentru orice număr de dispozitive sau utilizatori. Principalele lor avantaje sunt capacitatea de a activa produsele pe toate dispozitivele deodată cu o singură cheie (MAK), transferul foarte ușor către noi dispozitive sau utilizatori și compatibilitatea lor cu serverele și RDS. Posibilitatea de gestionare centralizată economisește mult timp pentru departamentul IT, iar software-ul este însoțit de o documentație extinsă, care lipsește adesea produselor din alte canale de distribuție. În plus, prețul este comparabil cu cel al produselor Retail/OEM!

De ce există doar o singură cheie când am cumpărat mai multe bucăți din același produs?

Deoarece software-ul care provine din canalul de licențiere de volum Microsoft nu trebuie activat separat cu chei de produs individuale. O singură cheie de activare multiplă (MAK) este utilizată pentru a activa toate produsele achiziționate simultan. Numărul de activări posibile este de câteva ori mai mare decât numărul de produse cumpărate, în cazul în care, de exemplu, trebuie să vă înlocuiți hardware-ul. Compania dumneavoastră însăși trebuie să se asigure că software-ul nu este utilizat pe mai multe dispozitive decât numărul de produse achiziționate.

Pot exista probleme tehnice cu produsele software second-hand?

Dacă software-ul este instalat, activat și utilizat în conformitate cu specificațiile sale, nu există niciun motiv pentru care acesta ar înceta brusc să funcționeze (de exemplu, să fie dezactivat), ci numai din proprie inițiativă. Nu există nicio diferență între software-ul nou și cel second-hand în ceea ce privește funcționalitatea – este vorba de același produs software, cu același fișier sursă utilizat pentru instalare.

Funcționalitatea tehnică și performanța software-ului depind în mare măsură de modificările din partea producătorului (actualizări lansate și remedieri), dar în ceea ce privește starea de activare a produsului, nu există niciun motiv pentru care să apară probleme. În cazul în care aveți nevoie de ajutor pentru activarea produselor pe care le-ați achiziționat din eshop, vă putem oferi întotdeauna tot ajutorul și asistența necesară.

Software-ul second-hand primește actualizări (corecții de securitate, remedieri) de la producătorul software-ului?

Da, primește. Produsele software second-hand primesc toate actualizările de securitate, remedierile și corecțiile de securitate lansate de producător, în conformitate cu politica privind ciclul de viață pentru fiecare produs în parte. De asemenea, acestea dispun de aceleași caracteristici și asistență tehnică standard ca și cele oferite de Microsoft sau de orice alt producător de software. Nu există nicio diferență între actualizările pentru software-ul second-hand cumpărat de la noi și software-ul nou vândut direct de către producătorul de software.

De unde știu că software-ul achiziționat nu este second-hand de niciunul dintre proprietarii anteriori?

Acest lucru este garantat printr-un document obligatoriu din punct de vedere juridic în care primul proprietar (precum și orice alt proprietar ulterior) declară că software-ul nu mai este utilizat de el sau de orice altă parte, a fost dezinstalat și a devenit inutilizabil pentru el în viitor. Acest document trebuie să fie atașat la fiecare produs software second-hand pe care îl achiziționați, deoarece este necesar pentru îndeplinirea uneia dintre cele 4 condiții principale pentru transferul legal al proprietății software. Acest document este furnizat împreună cu toate celelalte documente necesare în momentul achiziției.

Pot instituțiile publice să achiziționeze produse software second-hand, de exemplu prin licitație?

Da, bineînțeles că pot. Nu există niciun motiv justificat pentru care instituțiile publice să nu poată cumpăra produse software second-hand (fie că este vorba de o licitație sau nu). De fapt, software-ul second-hand poate fi o modalitate excelentă de a economisi costuri, astfel încât fondurile publice să poată fi cheltuite în cel mai eficient mod posibil din punct de vedere al costurilor. Mai mult, vânzătorilor de software second-hand ar trebui să li se permită întotdeauna să participe la achizițiile publice de software, deoarece stabilirea unor condiții discriminatorii care îi exclud contravine principiilor fundamentale ale concurenței deschise și ale tratamentului egal (acest lucru face ca întreaga achiziție publică să fie foarte vulnerabilă, deoarece cererile inechitabile pot fi ușor atacate în instanță).

De unde puteți cumpăra produsele software?

Produsele noastre provin fie direct de la companii care au o cantitate mai mare de produse software redundante, care doresc să vândă sau să înlocuiască activele software, fie de la furnizorii noștri stabili și verificați din mai multe țări europene. De fiecare dată când achiziționăm produse software second-hand pentru stocul nostru, există un proces foarte amănunțit de verificare a legalității și originii produselor, dar și de asigurare a faptului că toată documentația necesară este inclusă, astfel încât să o putem furniza clienților noștri odată ce le cumpără.

Cum arată procesul de buy-up software

Fiecare afacere buy-up începe cu o companie sau organizație care ne trimite o listă de produse software pe care ar dori să le vândă. După acceptarea de către managerul nostru de achiziții, aceștia primesc o ofertă de preț din partea noastră. În același timp, le cerem să ne ofere mai multe informații despre produsele software și să ne furnizeze toate documentele necesare care să confirme drepturile lor de proprietate. Aceste documente trebuie să fie întotdeauna incluse pentru ca transferul să fie pe deplin legal. Asistăm companiile în fiecare etapă a transferului de proprietate, dacă este necesar, astfel încât acesta să fie cât mai ușor posibil. După ce toate documentele sunt colectate și contractul este semnat, compania emite o factură și ne livrează produsele.

De ce documente am nevoie pentru auditurile de software?

În cazul unui audit de software, trebuie să fiți în măsură să furnizați suficiente dovezi că produsele software second-hand îndeplinesc toate cerințele legale și că organizația dumneavoastră este proprietarul legal al acestora.

Dreptul de proprietate asupra software-ului second-hand este documentat prin:

  1. Declarația primului achizitor care conține:
    • Confirmarea dezinstalării software-ului.
    • Identificarea primului achizitor (recomandat) și numărul contractului dintre acesta și producătorul de software (informații obligatorii).
    • Confirmarea faptului că software-ul a fost vândut pentru prima dată și este comercializat pe piața UE/SEE.
    • Declarația primului dobânditor că software-ul a fost plătit integral.
    • Confirmarea faptului că este vorba de o licență permanentă.
  2. O listă a întregului lanț de proprietari (dacă este cazul), cu declarația tuturor proprietarilor că au dezinstalat software-ul.
  3. O factură (un document fiscal) între vânzător (de exemplu, Forscope) și cumpărător (organizația dumneavoastră).

Produsul a fost adăugat în coș